15
11.17

Західний регіон як тренд у розвитку роздрібних мереж. Насиченість регіону якісними ТРЦ

На Realty-Forum-West пройшла одна з наймасштабніших зустрічей інвесторів, девелоперів і рітейлерів, які працюють в західних областях України.
 
Таїсія Литовченко - директор компанії Retail & Development Advisor - виступила з доповіддю про те, чому західні області країни стають все більш привабливими для рітейлерів - як українських, так і міжнародних, чому там будують нові ТРЦ і які перспективи розвитку рітейлу в західних областях.
 
 


Спочатку трохи історії
 

Розвиток рітейлу і девелопменту торговельної нерухомості на Заході України завжди сильно відрізнялося від розвитку в інших регіонах країни. В першу чергу - через історично сформовані відмінності в менталітеті жителів, сформованому під значним впливом ближньої Європи: Польщі, Угорщини, Словаччини, Румунії. Близькість до кордону зумовила і спосіб виживання багатьох мешканців Західної України за часів 90-х: по-перше, вони масово виїжджали на заробітки за кордон; по-друге активно зайнялися підприємництвом: купували найрізноманітніші товари за кордоном і продавали їх в Україні, як правило, в маленьких магазинах або на великих ринках.

Два ці фактори і призвели до значного перекосу в розвитку рітейлу Центральної і Західної України. До кінця 90-х - початку 2000-х у великих містах вже з'являлися перші професійні торгові центри (наприклад, Глобус і Метроград в Києві), активно розвивалися мережеві оператори як продуктового (Фуршет, Сільпо, АТБ), так і непродуктового (ARGO, Епіцентр , MTI, DiaWest) роздробу. У західних областях працювали або не мережеві магазини, або локальні мережеві оператори, такі як Євротек та інші. Відповідно, потреби в професійних ТРЦ не було. А відсутність якісних торгових площ, в свою чергу, стримувало вихід у регіон нових мережевих операторів.
 
Але вже до кінця «нульових» ситуація стала потроху змінюватися. Конкуренція в традиційних для операторів містах посилилася, і рітейлери звернули пильну увагу на західні області. Спочатку - виходячи в street-рітейл, оскільки якісних торгових центрів просто не було. Попит народжує пропозицію - і вже девелопери спішно почали розробляти проекти будівництва професійних ТРЦ в містах Західної України.


Бурхливе зростання

Започаткований розвиток сильно пригальмувала криза 2008-09 років. Інвестори позбулися вільних коштів і можливості в колишніх масштабах вкладати фінанси в Україні. Частина проектів була заморожена, частина - відкладена на невизначений термін, а деякі компанії і взагалі відмовилися від виходу в нашу країну.

Та тільки-но намітилося ділове пожвавлення, як рітейл і девелопмент Західного регіону відновив свій розвиток. У 2010 році у Львові відкрився перший професійний ТРЦ - King Cross Leopolis, в тому ж році після капітальної реконструкції в Рівному була відкрила перша черга ТЦ Злата Плаза. У 2012-му цей ТРЦ запустив другу чергу, збільшивши торгову площу до 20 000 кв. м.
 

Після чого чергові фінансові та політичні потрясіння, на жаль, нерідкі в нашій країні, знову зупинили розвиток сегмента роздрібної торгівлі. Лише в 2014 році в Луцьку розпочав роботу ТРЦ Порт Сіті загальною площею 54 000 кв. м. Розвиток знову активізувався: роком пізніше почав роботу ТРЦ Forum Lviv (70 000 кв. м), а в 2016-м - львівський Victoria Gardens (102 000 кв. м).
 

 

Але навіть після відкриття нових ТРЦ рівень забезпеченості торговими площами жителів західних міст залишався низьким, особливо на тлі міст-мільйонників решти України. За даними CBRE Ukraine, на тисячу жителів Львова припадає 188 кв. м торгової площі, Києва - 371 кв. м, Дніпра - 202 кв. м. Потенціал для зростання є.

Тим більше, що рітейлери активізують розвиток в західних областях України ще по трьом причинам. Перша: та сама можливість заробляти за кордоном, особливо зараз, після вступу в силу безвізового режиму Україна - ЄС, забезпечує стабільний платоспроможний попит. Хоча за даними Держстату рівень доходу жителів Західної України залишається порівняно невисоким (особливо в порівнянні з Києвом і Дніпром), ні для кого не секрет, що реальні доходи українців Львова, Ужгорода та інших міст значно вищі.

Друга: лідерам ринку вже стало затісно в Центральній Україні і Києві, тому вони прагнуть відкривати нові торгові точки в регіонах з меншим рівнем конкуренції. Наприклад, з минулого року АТБ активно освоює західні області, для чого навіть придбала частину мережі супермаркетів Барвінок. Замість Praktiker у Львові почав роботу Епіцентр. Сільпо відкрила нові маркети у Львові (в ТРЦ Victoria Gardens і Forum Lviv), а також в Луцьку, причому два останніх виконані в ретельно продуманих і відпрацьованих концепціях. Прикладів багато.
 

 

І, нарешті, третя: темпи зростання роздрібного товарообігу в західному регіоні навіть за даними Держстату значно випереджають середньоукраїнські показники. Якщо в середньому по Україні за січень-серпень цього року зростання склало 8,7% рік до року, то у Львівській області - 11,8%, а в Закарпатській - відразу 23,3%, тобто майже в два рази більше, ніж де б то не було в Україні!


Нові гравці

Ці три чинники, враховуючи появу професійних торгових площ, негайно привели до виходу в регіон нових операторів роздрібної торгівлі, в тому числі українських і світових лідерів рітейлу. Тільки з початку цього року в Західному регіоні з'явилися такі бренди як New Yorker, Aromatekque, Daniel Hechter, Baldinini, Argosha, Reima, IQOS, Bookling, 360 VR, King Fitness, Fresh Berry і інші.

 
І це при тому, що вже досить давно в цих галузях працюють Inditex з низкою своїх брендів, LPP, MTI та багато інших. У минулому році на ринку західноукраїнських міст з'явився турецький бренд LC Waikiki, данський JYSK, мультибрендовий магазин Bomond, нові формати лідерів сегмента «побутова техніка і електроніка» - Цитрус, Фокстрот, Ельдорадо, Comfy, Алло.

Причому гравці, вже вийшли в регіони, також не зупиняються у розвитку. У луцькому ТРЦ Порт City з початку року почали роботу RYLKO, VOVK, INTERTOP, Буква. У рівненському ТРЦ Злата Плаза - Anabel Arto, KSD Aurum, Cherry Berry, Fresh Berry, Будинок Іграшок. Значним поповненням можуть похвалитися і львівські ТРЦ: в Forum Lviv відкрилися торгові точки VOVK, IQOS, Bookling, Actors, ALL Stars, Адреналін Парк, 360 VR; в King Cross Leopolis - Sassofono, Green Point, Magenta, Rixus, Xiaomi; в Victoria Gardens - Top Shop, Eva, Roy Robson, Brocard, New Yorker, Antrekot, Sinsay, Cropp, House, Walker, Baldinini, Guess, Aromateque, Argosha, і інші. Жоден регіон не може похвалитися таким інтересом з боку рітейлерів. За винятком, зрозуміло, Києва, але столиця завжди на особливому рахунку.
Інтерес присутній, що підтверджують всі нові і нові відкриття. І виникає логічне запитання:


Що далі?

А далі можна з упевненістю прогнозувати, що інтерес рітейлерів і девелоперів до Західного регіону буде тільки зростати. І не тільки і не стільки до Львова, де вже є три великих професійних ТРЦ і представлені всі провідні оператори, скільки до інших міст регіону. Я рекомендую звернути увагу на Ужгород і Закарпатську область. За деякими причинам.

По-перше, в найбільшому місті Закарпаття повністю відсутні сучасні торгово-розважальні центри. По-друге, як я вже говорила, товарообіг в області зростає вдвічі швидше, ніж в цілому по Україні, тобто попит є і інтерес споживачів збільшується. По-третє, Закарпаття стає одним з центрів внутрішнього українського туризму - так, за даними облдержадміністрації, в минулому році регіон відвідало на 18% більше туристів, ніж у 2015-му, а до 2020-го кількість туристів планується подвоїти, і довести до 680 тисяч чоловік на рік.

Інтерес бізнесу до області підкреслює і будівництво першого в Ужгороді сучасного професійного ТРЦ - Корона, відкриття якого заплановано на найближчі півроку. Загальна площа об'єкта складе 11 тисяч квадратних метрів, орендна - 7800 кв. м, і він стане не тільки центром шопінгу і розваг, а й туристичною перлиною міста, а також центром культурного життя Ужгорода. По-перше, ТРЦ розташований в історичній будівлі, до реконструкції якої архітектори підійшли гранично дбайливо, зберігши його архітектурний вигляд і особливості. По-друге, Корону відрізняє унікальне технічне рішення: розташовані прямо на даху живі сади, з панорамою міста. По-третє, один поверх ТРЦ відведено під культурні заходи, виставки художників, фестивалі та інші активності.

Тож запрошуємо вас освоювати нові ринки, виходити в нові регіони і разом з нами розвивати рітейл в Україні та Закарпатті!
 
Опубліковано на: https://rau.ua/development/bolshie-strojki/retail-development-advisor/