10
01.22

Криза у Казахстані. Що буде з ритейлом, чи підуть з країни міжнародні мережі?

Чи чекати на масове закриття торгових мереж у Казахстані?
Відповідає Андрій Жук - партнер Retail&Development Advisor, співзасновник і голова правління Асоціації рітейлерів України.
 
Масові протести в Казахстані з кожною хвилиною набувають дедалі критичнішого характеру. Паралізовано роботу банків, торгівлі, відсутній інтернет і нестабільно працює мобільний зв’язок. Це, безсумнівно, позначиться на ритейлі — як у короткостроковому, так і в довгостроковому періодах. Наразі ритейлери вже підраховують збитки через погроми магазинів і крадіжки товару. Але чи призведе ситуація до того, що ритейлери почнуть масово закриватися, а міжнародні торгові мережі підуть з ринку?
 
Почнемо з критично важливого для ритейлу — товарних запасів і збитків у зв’язку з їх крадіжкою. Політичне протистояння в Казахстані супроводжується не лише штурмами урядових будівель, а й мародерством у магазинах і ТРЦ, насамперед страждає стріт-ритейл. Більшість ритейлерів у світі не застраховані від крадіжки товару та псування майна у разі війни, окупації чи масового протесту. У світовій практиці воєнні дії, народні повстання, захоплення влади та теракти традиційно належать до форс-мажорних обставин, і за ними переважно немає компенсації. Здебільшого всі збитки йдуть у списання: тобто кожен ритейлер сам несе відповідальність за збереження свого товару у разі форс-мажору. Згадайте, скільки збитків зазнали ритейлери через конфлікт на Донбасі — АТБ, Метро Кеш енд Керрі, МакДональдс тощо.
 
Друге важливе питання — як зміниться ритейл країни, чи продовжать роботу магазини й торговельні мережі, або вони масово закриватимуться. Якщо говорити про міжнародні мережі, то розорення магазинів мародерами — не привід згортати бізнес і відмовлятися від розвитку в країні. Звичайно ж, багато залежатиме від характеру та тривалості конфлікту, а також від подальшої оцінки інвестиційних ризиків роботи.
 
Наразі щось прогнозувати ще рано. До того ж, ритейл Казахстану здебільшого представлений місцевими компаніями та бізнесами, що працюють за франшизою міжнародних брендів, і лише невелика частина іноземних компаній має власні офіційні магазини. Першим постраждає малий торговельний бізнес. Подальший розвиток ринку залежатиме від запасу міцності кожного ритейлера, тривалості кризової ситуації, а також швидкості реакції ритейлерів. Наприклад, деякі торгові компанії, представлені в Казахстані, мають досвід на сході України: Метро Кеш енд Керрі, група компаній MTI (у Казахстані представлені брендами «Інтертоп», Armani, Pandora). Рекомендація в цьому випадку одна — оперативно зачинити двері магазинів, забити вітрини фанерою та вивезти матеріальні цінності до вирішення ситуації.
 
Джерело: biz.nv.ua